وزیر آموزش و پرورش:
۱- برای سال ۹۶ هیچ گونه اجباری برای هدایت تحصیلی نداریم و سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد برای رشتههایی که علاقه مندان زیادی دارند، تا حد امکان افزایش ظرفیت داشته باشیم.
۲- آمار نشان میدهد درصد پایینی از دانشآموزان در رشته مورد علاقه خود درس میخوانند بنابراین مسئولان باید به ویژه در سال نهم هدایت تحصیلی را جدی بگیرند. طبق آمار شش میلیون فارغ التحصیل بیکار داریم در حالی که سرمایه زیادی از کشور برای تحصیل آنها هزینه شده است اما بهره برداری لازم را ندارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش
۳-چالشهای هدایت تحصیلی در سال گذشته طی جلساتی احصاء و بررسی و در نهایت قرار بر این شد سعی کنیم ظرفیت حداکثری را برای انتخاب دانشآموزان فراهم کنیم تا اگر دانش آموزی قصد ورود به رشتهای داشت بتوانیم به تقاضای او پاسخ دهیم.
۴- در دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی همانند گذشته، برای ورود به رشتههای موردنظر حداقل نمرههایی در برخی دروس در نظرگرفته شده است، بنابراین برای رشتههایی مانند علوم تجربی ، ریاضی، علوم انسانی، فنی وحرفه ای و شاخه کاردانش در گرایشهای صنعت و کشاورزی، دانش آموز باید در برخی دروس متناسب با رشته موردنظر ، حداقل نمره تعیین شده را کسب کند وگرنه ثبت نام او در اولویتهای چهارگانه صورت میگیرد.
۵- ۱۲ اولویت انتخابی برای دانش آموزان در دستورالعمل جدید وجود دارد و دانشآموزان براساس عملکرد تحصیلی خود در هر رشته، چهارفرصت ثبت نام دارند تا براساس اولویتی که در آن رشته به دست آوردهاند در دوره دوم متوسطه ثبت نام کنند.
۶- به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دانش آموزان و خانواده هایشان، اطلاعات دانش آموزان از جمله، نتایج دوآزمون استعداد و رغبت در سامانه ثبت نام قرارگرفته است. فرصت دادن به دانش آموزان برای انتخاب اولویت اول از مزایای سامانه ثبت نام است و اطلاعات کاملی از فرآیندانتخاب رشته دانش آموزان سراسرکشور در سامانه وجود دارد و این امر به استانها کمک میکند تا زیرساختها و ظرفیتهای موردنیاز برای دانش آموزان در رشته موردعلاقه شان را فراهم کنند.
۷- در زمینه توزیع متوزان؛ قائل به انتخاب حداکثری دانشآموزان هستیم. علت توجه ویژه به توسعه متوازن در سال های گذشته تکلیف قانونی وزارت آموزش و پرورش بود و طبق ماده ۱۹ برنامه پنجم توسعه مکلف به انجام توسعه متوازن بودیم. بر مبنای همین قانون بسته اجرایی تهیه و ظرفیت توسعه شاخه ها و رشتهها را در پنج سال برای ما تعیین کردند که به تصویب دولت رسید و ابلاغ شد. در برنامههای توسعه سنواتی هر سال توسعه متوازن مورد تاکید بوده است. امسال برنامه پنجم سال آخر خود را گذراند اما این بند در برنامه ششم توسعه تکرار نشده است و دیگر تکلیف قانونی در این زمینه نداریم.
۸- عملکرد تحصیلی، اعم از نمرات پایههای هفتم، هشتم و نهم ملاک انتخاب رشته است.
۹- نرخ پوشش ما در فنی و حرفهای و کاردانش ۱۷ درصد است. برخی هنرستانهای فنی و حرفهای ما برای رشتههای پرطرفدار همه ساله آزمون ورودی برگزار می کنند و ما توصیه کردیم اگر این امکان وجود دارد برای سال آینده ظرفیت ۱۷ درصدی را به ۱۹ و یا ۲۰ درصد برسانند تا به تقاضای دانش آموزان بیشتری برای ورود به مراکز فنی و حرفهای پاسخ دهیم.
۱۰- اخیرا تفاهم نامهای با سازمان فنی و حرفهای امضا کردیم و بر اساس آن سازمان فنی و حرفهای تعدادی از مراکزش را که نوبت صبح آنها ظرفیت خالی داشت به ما معرفی کرد تا بتوانیم استفاده کنیم. تفاهم نامه دیگری با سازمان فنی و حرفهای داشتیم و قرار شد برخی مراکز شبانه روزیشان را در اختیار ما بگذارند، لذا ت امسال ما با توجه به تهای وزارتخانه توسعه متوازن نیست بلکه پاسخگویی حداکثری است.
درباره این سایت